Transport
Van invasieve planten in de zomer tot centimeters sneeuw in de winter: fietspaden, wegen, spoor- en waterwegen moeten met zorg en vakmanschap onderhouden worden. De veiligheid van alle gebruikers garanderen kan alleen door regelmatige verbeteringen en onderhoud. Krinkels combineert veiligheid en verzorgde openbare infrastructuur.
Spoorwegbermen maken integraal deel uit van het ecologisch weefsel. Ze vormen groene linten in het landschap en bevorderen zo de verplaatsing van fauna en flora naar andere zones. Het onderhoud van die zones is onmisbaar voor de veiligheid van het treinverkeer. Bovendien kunnen we zo de verspreiding van invasieve planten onder controle houden.
Duurzame oplossingen
Infrabel: onderhoud van de bermen langs de sporen
Wij zetten mee onze schouders onder de uitbouw van een ecologische spoorinfrastructuur die oog heeft voor de fauna en flora langs de spoorlijnen en ze mee beschermt. Wij bieden alternatieve oplossingen om met respect voor de natuur onkruid te bestrijden.
Beveiliging van de sporen
Infrabel: relingen langs de sporen plaatsen
Relingen beveiligen sporen, overwegen en andere structuren. Wanneer de technici van Infrabel of andere onderaannemers onderhoud uitvoeren, moeten ze dat in alle veiligheid kunnen doen.
Invasieve planten uitroeien
Agentschap Wegen & Verkeer: e-weeding voor invasieve planten
De Japanse duizendknoop is een sterke plant die in zijn sas is in een vochtige omgeving. Hij is massaal te vinden langs waterwegen maar dringt er wel de groei van lokale plantensoorten terug. In De Panne hebben we geëxperimenteerd met elektrisch snoeien.
Afvalbeheer
Agentschap Vlaamse Waterwegen: de kanalen schoonmaken
Bevaarbare en niet-bevaarbare waterlopen ontkomen niet aan vervuiling. Afval is jammer genoeg een veelvoorkomend probleem. Met onze bootjes ruimen we zes keer per jaar het kanaal tussen Brugge en Oostende op. Ook de sluizen maken we meteen mee schoon.
.
Of ze nu op het water of de lucht focussen, bij havensites strekken de activiteiten zich uit over verschillende hectares. Het krioelt er van de bedrijvigheid en de activiteiten moeten in alle veiligheid kunnen verlopen. Het onderhoud van de groene zones, de parkings en de toegangswegen gebeurt zonder de vlotte werking van de site in het gedrang te brengen.
Onderhoudscontract luchthaven
Brussels South: onderhoud van de groene ruimtes en buitenruimtes en uiteenlopende werkzaamheden
De luchthavensite telt meer dan 80 hectare open vlakte (de piste, taxibanen, parkings op dallen enz.). Het luchtverkeer krijgt altijd voorrang. De teams staan voortdurend in contact met de controletoren en zijn speciaal opgeleid om op het terrein te werken. De werken rond de pistes en de taxibanen worden ‘s nachts uitgevoerd. Het doel blijft met degelijk materiaal en vakkundig personeel op korte tijd kwaliteitsvol werk afleveren om de activiteiten niet te hinderen.
Maaibeheer van de start- en landingsbanen
Liège Airport: maaien van grote oppervlakken.
Om het ecosysteem zo min mogelijk te verstoren is het maaien op de luchthaven goed gereglementeerd. De zones dicht bij de start- en landingsbanen worden zeer regelmatig gemaaid om te voorkomen dat kleine dieren er zich nestelen. In andere zones biedt het hoge gras net beschutting aan de fauna, al moeten vogels wel nog altijd op een afstand blijven want voor hen is de luchthaven een zeer gevaarlijke omgeving
Onderhoudscontract havenzone
Haven van Antwerpen: een fullservicecontract.
De haven van Antwerpen strekt zich uit over een gebied dat 20 keer groter is dan de stad Antwerpen. We nemen er tal van activiteiten voor onze rekening: de groene ruimtes onderhouden, veegwerken, afval inzamelen, invasieve planten uitroeien, gladheidbestrijding ... Het is een terrein waar we kunnen afwisselen tussen uiteenlopende werkzaamheden en waar we onze teams kunnen uitbreiden met mensen uit de sociale economie. Een mooie kans om hen de verschillende aspecten van het beroep bij te brengen.