Sterk in verfraaiing en
verbetering van publieke en privé ruimtes

Een veilige doorgang voor het spoorverkeer

Voor het groenbeheer langs verschillende spoorwegen in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Brussel rekent Infrabel zowel in de zomer als de winter op Krinkels. In deze tijd van het jaar staan vooral het houthakbeheer, het maaien van de spoorwegbermen en exotenbestrijding centraal. “We verwijderen onder andere de bomen langs het spoorwegnetwerk zodat ze niet op de sporen en bovenleidingen vallen,” legt Dieter Lannoo uit.

“Met een spoorwegkraan die over het spoor rijdt, maaien we alles langs de zijkant weg tot op een bepaalde afstand. Zo raakt de trein geen overhangende planten en blijven de spoorwegen gemakkelijk toegankelijk voor werknemers. Met het oog op veiligheid proberen we zoveel mogelijk machinaal te doen. Als we niet met een kraan kunnen werken, zetten we de bomen af en vervoeren we ze met de spoorkraan. Meestal gebeurt dit ’s nachts.”

 Exotenbestrijding

“Het bestrijden van exoten dient op het juiste moment te gebeuren. De Japanse duizendknoop is een woekerplant. Deze moeten we 4 tot 7 maal per jaar maaien,” legt Dieter Lannoo uit. “De berenklauw daarentegen moeten we in juni – vóór ze in bloei gaat – onder handen nemen. Anders zaait ze uit.”

http://mgt.dewitte.be/upload/news/3666/20170223rupshakselaar112.jpg http://mgt.dewitte.be/upload/news/3666/20170223rupshakselaar124.jpg http://mgt.dewitte.be/upload/news/3666/20170223rupshakselaar125.jpg http://mgt.dewitte.be/upload/news/3666/20170223rupshakselaar129.jpg